דף הבית / בלוג / מדוע אנחנו מאבדים את הזיכרון והאם בהכרח זה קשור לגיל השלישי?

מדוע אנחנו מאבדים את הזיכרון והאם בהכרח זה קשור לגיל השלישי?

BIOMIND - זיכרון בגיל השלישי

כיצד ניתן לשפר את הזיכרון והאם בהכרח זה קשור לזקנה?

(או, לפחות לא לסבול כל כך מהמכשולים שהוא מערים בפנינו)

בדומה לשרירים וליכולות אחרות שלנו, אף הזיכרון שלנו זקוק לפיתוח ברמה היומיומית, שכן, הוא זה המניע אותנו בעת שאנחנו מבצעים את הפעולות השונות שאותן אנחנו נדרשים לבצע, כדוגמת נהיגה, הגעה למקום מסוים, או, אפילו אכילה, צחצוח שיניים, דיבור וכד'.

אין ספק שללא מעורבותו וקיומו של הזיכרון שלנו, היינו צריכים, בכל יום מחדש, להתחיל בלמידה של כל אחת מהפעולות שעלינו לבצע. כך שהדבר עלול להיות לא רק מתיש, אלא גם, לחלוטין, לא יעיל, נכון? בוא נצלול פנימה ונבין לעומק יותר על הקשר בין הגיל, ממה זה נובע וכיצד ניתן לשפר את הזיכרון בגיל השלישי

האם בעיות בזיכרון מעידות על הזדקנות, בהכרח?

אחד מהדברים שאנחנו פחות נוטים לדבר עליהם בגלוי, היא הזיכרון שלנו. יתכן, כי זאת מאחר ובעיות זיכרון כאלה ואחרות מזכירות לנו דווקא את צילו המאיים המרחף מעלינו תדיר של הגיל השלישי, הזקנה. השלב שבו אנשים מבוגרים מוצאים את עצמם חשופים לירידה מורגשת ביכולות הקוגניטיביות שלהם, ולכן, אף מתחילים, פה ושם, לשכוח דברים (מילים מסוימות, פרצופים, שמות או פרטים) וגם ניצבים בפני קושי בקבלת החלטות, כי, ללא ספק, קשה מאד להתעמק במגוון האופציות שעומדות בפניכם, כשאין לכם את התמונה הברורה והשלמה, כי הזיכרון שלכם בוגד בכם ומעלים ממנה חלקים שונים. כתוצאה מכך, אנשים רבים נוטים ליצור את ההקשר הבלתי נמנע אל הגיל בו הם נמצאים, ולרוב יתחילו בסדרת פעולות לשיפור הזיכרון בגיל השלישי וטוענים שככל שאנחנו מזדקנים יותר ויותר מיכולות הזיכרון שלנו הולכות לאיבוד באופן בלתי הפיך. וזה נכון, בעקרון, שכן, ירידה בזיכרון בקרב הגיל השלישי קשורה, בעיקרה, לפעילות מערכת העצבים שבמוח, וככל שהגיל עולה, חלה האטה ביכולותיו של המוח לקבל מידע חדש ולאבד אותו, ואפילו – לשמור על המידע הישן אשר כבר נצבר בו.

אולם, כפי שציינו בתחילה, אין כל ספק שללא הזיכרון (או כאשר קיימות בו בעיות משמעותיות ומורגשות), גם בגילאים הצעירים יותר, יקשה עלינו להתמודד עם החיים, שבעידן שלנו הפכו למהירים הרבה יותר ממה שהיו בעבר.

אדם מנסה לשפר את הזיכרון בגיל השלישי

בעיות זיכרון ושיפור בגילאים הצעירים יותר

בעיות זיכרון אינן, בהכרח מאפיינות "זקנים", שכן, בכל זאת, גם הרבה לפני הגיענו לגיל הזיקנה המוצהר, לא כולנו מסוגלים לזכור הכל וכל הזמן. מספרי טלפון, תאריכי לידה, מספרי כרטיסי אשראי, מספר חשבון בנק וכד', נדמים לנו מאתגרים במיוחד לזכירה ולשליפה מהזיכרון האישי שלנו, במיוחד על רקע זה שהטכנולוגיות החדישות עושות הכל כדי להקל על חיינו, ובמקביל גם, במידה רבה, הופכות את הזיכרון האנושי שלנו למיותר ולמנוון. ואם, אי פעם, היה לכם גבס על היד או על הרגל, אתם בוודאי זוכרים עד כמה קשה היה לכם לשוב ולהשתמש בהם כהלכה, גם לאחר שהגבס הוסר מהם. לזיכרון שלנו, גם כאנשים צעירים, קורה דבר דומה – אנחנו איננו משתמשים בו, ולכן, למרות שרובנו משתמשים באספקטים מסוימים של הזיכרון שלנו באופן יומיומי, נחוש את המודעות לבעיה הקיימת בזיכרון כשאנחנו מגיעים למצבים בהם אנחנו מנסים להיזכר מה שכחנו, מנסים להיזכר במשהו שאינו מגובה ב"זיכרונות הדיגיטאליים" שלנו (כמו איך קראו למורה שלנו בכיתה ב' או איפה השארנו את המפתחות). שם, עם כל המודרניזציה המתקדמת, אין לנו על מי לסמוך, אלא על הזיכרון האנושי (והמקרטע לעיתים) שלנו.

רגע, אבל מהו "זיכרון"?

דיברנו כל כך הרבה על הבעיות בזיכרון, שבעצם, לא כל כך התמקדנו במה הוא "זיכרון", ואיך הוא, בעצם, פועל.

אז הנה מספר דברים חשובים שצריך לדעת על הזיכרון שלנו – הזיכרון מורכב משלושה תהליכים שונים – קליטת המידע, אחסונו ושחזור שלו בעת שהוא נדרש. הזיכרון מתחלק לשלושה סוגים – הזיכרון לטווח הארוך, הזיכרון לטווח הקצר וזיכרון עבודה. בעוד שהזיכרון לטווח הארוך משמש כ"מאגר מידע" שמסוגל לאחסן כמויות בלתי מוגבלות של פריטי מידע לאורך זמן רב ללא הצורך במודעות, זיכרון העבודה מוגדר כזיכרון המודע שמתייחס למידע שהאדם אוגר והוא מודע לו. זיכרון העבודה הוא הזיכרון המאפשר לנו את ביצוען של הפעולות המנטאליות, מכיוון שבו מבוצעים תהליכי העיבוד שבין פריטי המידע החדשים שנקלטו בזיכרון החושי, לבין המידע הקודם שנשלף מהזיכרון לטווח הארוך. בנוסף, במסגרת המסלול שעושה הזיכרון, חלק מפריטי המידע עוברים מהזיכרון לטווח הקצר אל הזיכרון לטווח הארוך. בעת למידת חומר שהוא חדש לנו, שינון הוא אחת מהפעולות אשר באמצעותה מתבצע מעבר קידוד זה. הבעיה העיקרית היא, כי ביצוע כל אחת מהפעולות הללו נעשה על ידי מיליארדי תאי עצב שונים, ובעיות הזיכרון עלולות לנבוע מכל אחד מתהליכי הזיכרון ולהיווצר בכל אחת מ"שכבות" הזיכרון השונות.

שיפור הזיכרון בגיל השלישי באמצעות תרגילים פשוטים

סטימולציה (גירוי) של המוח, בין אם באמצעות גירויים אינטלקטואליים ובין אם באמצעות גירויים סביבתיים, מסוגלת לשמר את יכולות הזיכרון, כמו גם לצמצם מקרים של בעיות בזיכרון. שיפור הזיכרון בגיל השלישי באמצעות תרגול הריכוז והחשיבה, האזנה להרצאות בנושאים מעוררי מחשבה, פתירת תשבצים ותשחצים, פתירת סודוקו ומשחק במשחקי זיכרון – מעניק למוח שלנו את היכולות לתרגל את הזיכרון ולחזק אותו. באספקט הסביבתי – אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה ושמירה על הכושר הגופני (כן, חמצן טרי המוזרם למוח בהחלט מסייע בשמירה על "רעננותו"), צריכת וויטמינים ותוספי תזונה (כדוגמת כמוסות לשיפור הזיכרון של BIOMIND) הוכיחו עצמם כיעילים בשיפור הזיכרון. (לקריאת מאמר מורחב על 11 טכניקות פשוטות ויעילות לשיפור הזיכרון לחצו כאן).

בסיכומו של דבר, כיצד ניתן לשפר את הזיכרון?

על אף שחלק מהאנשים עדיין נוקטים בתפישה השגויה ומתייחסים אל בעיות בזיכרון כאל "גזירה" או "תכתיב" (בין אם בשל גיל ובין אם בשל נטייה משפחתית), בפועל, שיפור הזיכרון אפשרי, גם במקרים בהם, לכאורה, העניין נראה חסר סיכוי. כך שבכל הנוגע לשיפור הזיכרון השאלה האמיתית אינה "האם ניתן לעשות זאת?" אלא "מהי רמת השיפור שתורגש באמצעות השימוש בשיטת שיפור זיכרון מסוימת?".